Maailmanlaajuista huomiota saanut Save Salla – Save the Planet -ympäristökampanja palkittiin avokätisesti Cannes Lions – mainoskilpailussa. Kampanja palkittiin Grand Prix-palkinnolla sekä kolmella kultaisella ja kolmella pronssisella leijonalla. Palkintojen myöta kampanjasta tuli kaikkien aikojen menestynein, osin suomalaisin voimin toteutettu kampanja.
Kampanja palkittiin pronssileijonalla Design-sarjassa, New Brand Identity, kultaisella leijonalla Mediasuhteet-sarjan kahdessa eri kategoriassa Corporate Resposibilty sekä Content Creation & Production ja pronssileijonalla Mediasuhteet-sarjan Travel & Leisure –kategoriassa sekä kultaisella leijonalla Direct -sarjan Art Direction –kategoriassa ja pronssileijonalla saman sarjan Travel & Leisure –kategoriassa. Grand Prix –pääpalkinto myönnettiin Viihde-sarjan Sport -kategoriassa.
Kampanja on kerännyt noin 7,5 miljardia näyttökertaa 63 eri maassa. Siitä on tehty yli 900 verkkojulkaisua ja pelkästään sosiaalisessa mediassa kampanja on tavoittanut yli 250 miljoonaa käyttäjää. Media-arvoltaan näkyvyys on yli 120 miljoonaa euroa. Kuvaavaa on, että Salla oli kolmen viikon ajan Twitterissä eniten mainittu paikkakunta. Globaalia ilmastokeskustelua kampanja kasvatti yli 8-kertaisesti. Kampanjan toteuttivat brasilialainen mainostoimisto Agencia Africa, House of Lapland sekä Sallan kunta.
Cannes Lions vuosittain Ranskan Cannesissa järjestettävä, maailman arvostetuin mainosalan tapahtuma, jossa valitaan edellisen vuoden parhaat mainokset eri sarjoissa. Festivaalilla kilpaillaan useissa eri sarjassa, joissa on useita alakategorioita. Kunkin sarjan parhaille jaetaan kultaisia, hopeisia ja pronssisia leijonapatsaita. Lisäksi erityisen vaikuttava työ voidaan palkita Grand Prix -palkinnolla.
Kampanja palkittiin muutama viikko sitten myös kansainvälisessä D&AD-mainoskilpailussa kahdeksalla arvostetulla Pencil – palkinnolla.
Lisätietoja
Sanna Tarssanen
toimitusjohtaja, House of Lapland
sanna.tarssanen@houseoflapland.fi
+358 40 861 1149