Haaste. Lapissa kuvataan vuosittain useita kansainvälisiä elokuva-, televisio- ja mainostuotantoja, ja Lapin kuvauslokaatioiden kysyntä on kasvanut merkittävästi muutamassa vuodessa. Taattujen lumimaisemien, toimivan infrastruktuurin ja Business Finlandin ylläpitämän av-alan kannustimen lisäksi Lapin houkuttavuutta on lisännyt suhteellisen rauhallinen koronavirustilanne, joka on mahdollistanut kansainvälisten tuotantojen toteutuksen turvallisessa ympäristössä myös pandemian aikana. Tämän lisäksi erityistä huomiota ovat tuoneet Lapissa viime vuosina kuvatut suurtuotannot I Remember (Gravity Pictures & Amazing Box Pictures, 2020) ja War (Yash Raj Films, 2019).
Kysynnän kasvu ja yhä suurempien tuotantojen kiinnostus Lappia kohtaan on edellyttänyt reagointia. Taustatyötä tekemällä on tunnistettu, että tuotannot toivovat potentiaalisista kuvauslokaatioista kattavia ja informatiivisia palvelupaketteja. Pelkät kuvat houkuttavista kuvauspaikoista eivät siis riitä, vaan lokaatioesittelyn yhteyteen kaivataan tietoa myös kuvauspaikan saavutettavuudesta ja lähialueen palveluista.
Mitä teimme. Lapin elokuvakomissio on toteuttanut lokaatiopalveluunsa kokonaisvaltaisen uudistuksen, joka digitalisoi tuotantojen palveluprosessia ja helpottaa oikeiden lokaatioiden löytymistä ja valintaa. Uudistetussa verkkopalvelussa esitellään monipuolinen valikoima Lapin kiinnostavimpia kuvauslokaatioita, jotka on valittu tuotantojen toiveisiin ja kiinnostukseen pohjaten. Esille ovat päässeet esimerkiksi kesäinen Inarijärvi, Korouoman rotkolaakso sekä Rautuvaaran kaivos. Jokaisen kuvauslokaation omalta sivulta löytyvät tuotannoille merkitykselliset tiedot, kuten kohteen saavutettavuus, lähipalvelut ja säätilastot. Yksittäisten kuvauskohteiden lisäksi palvelussa voi aiempaan tapaan tutustua myös Lapin erilaisiin lokaatio-ominaisuuksiin (esim. lumi, ruska, arkkitehtuuri) sekä alueen kuntiin.
Uusi My Plan -toiminto tarjoaa tuotannoille mahdollisuuden luoda palvelussa oman lokaatiosuunnitelmansa. Toiminto kokoaa yhteen käyttäjän omatoimisesti merkitsemät kuvauslokaatiot, kuvat ja alueet, jolloin olennainen tieto on helposti saavutettavissa ja koottuna yksinkertaiseen pakettiin. Oman My Plan -linkin voi ottaa talteen tai suunnitelman voi vastaanottaa sähköpostitse, jolloin kaikkia palvelussa tallennettuja lokaatiotietoja voi hyödyntää helposti myöhemminkin.
Uudistetun lokaatiopalvelun suunnittelun toteutti House of Lapland ja sen teknisestä toteutuksesta vastasi Geniem.
Tulokset. Uudistettu lokaatiopalvelu lanseerattiin joulukuussa 2020, ja sitä on markkinoitu digitaalisissa kanavissa tarkoin valitulle kohderyhmälle, joka koostuu audiovisuaalisen alan ammattilaisista. Kampanjointi tavoitti lanseerauksen yhteydessä noin 60 000 kohderyhmäläistä.
Alkuvuoden 2021 aikana lokaatiopalvelussa on vieraillut 4300 vierailijaa ja palvelussa on vietetty aikaa keskimäärin puolitoista minuuttia.
Lokaatiopalvelun yhteydessä lanseerattua, Lapin kuvauslokaatioita toteutuneiden tuotantojen kautta esittelevää showreel-videota on katsottu lähes 200 000 kertaa.
Lapin elokuvakomission uudistettu lokaatiopalvelu on tuotettu osana Lapland Filming Locations -hanketta, joka on toteutettu Euroopan Aluekehitysrahaston (EAKR) tuella.