Vuosi 2017 oli House of Laplandin kolmas toimintavuosi ja kolmivuotisen käynnistyskauden viimeinen vuosi. Verkkosivuille avattiin Löydä paikkasi Lapista – ja Open Arctic -palvelut. Matkailumarkkinoinnin fokus päätettiin siirtää kesään ja av-alan kannustimen toiminta käynnistyi vuoden alusta.
Vuoden aikana käytiin kuntien kanssa rahoitusneuvottelut vuosille 2018–2020 Elinvoimaohjelmaan, Matkailun kasvuohjelmaan sekä Film Friendly -ohjelmaan.
Lapin näkyvyys kasvussa
Vuonna 2017 Lappi tavoitti kauttamme noin 1,5 miljardia kuluttajaa kansainvälisesti. Suurimman, yli miljardin kuluttajan näkyvyyden toi Finavian kanssa tehty yhteistyö Life in Hel -kampanjassa. Lisäksi näkyvyyttä toivat Lapissa kuvatut tuotannot, medianäkyvyys sekä digitaalinen markkinointi.
Businessmaailman vaikuttaja Richard Branson nosti Lapin esimerkiksi vastuullisesta liiketoiminnasta miljoonille Twitter-seuraajilleen vieraamme, vastuullisuuskonsultti Susan McPhersonin Forbes-lehteen tekemän artikkelin perusteella. Open Arctic -palvelussa esiteltiin vuoden aikana 50 yritystä tai ratkaisua. Palvelun kansainvälisille kohderyhmille suunnattu markkinointikampanja tuotti noin 3,5 milj. näyttöä.
Osaajamarkkinoinnin sisällöt ovat löytäneet yleisönsä erinomaisesti. Lapista omaa paikkaansa etsi Löydä paikkasi Lapista -palvelun kautta vajaa 40 000 henkilöä. Palvelu tavoitti kaikkiaan yli 250 000 ihmistä.
SuomiAreenassa toimme keskeiset Lapin matkailun toimijat keskustelemaan matkailun kasvun tavoitteista. Laatimamme kasvun skenaarion mukaan kymmenen vuoden kuluessa matkailijamäärät voivat jopa nelinkertaistua. Pohjoinen Means Business -tilaisuudessa keskustelua herätti Lapin tuleva rooli kansainvälisissä logistiikkaratkaisuissa.
AV-alan kannustimen käynnistyminen toi Lappiin useita suuren budjetin tuotantojen kyselyistä, joiden toteutus ajoittuu vuosille 2018 ja 2019. Kannustimen merkitys suurten tuotantojen houkuttelussa on ollut merkittävä. Kansainväliseen levitykseen suunniteltua, suomalais-ranskalaista Poron Vuosi -tuotantoa kuvattiin usealla paikkakunnalla. Lisäksi virolainen Viimeiset kuvattiin pääosin Lapissa. Kaikkiaan vuoden aikana Lapissa kuvattiin 36 tuotantoa kokonaan tai osittain.
Matkailun voimakas kasvu talvikuukausina tuo painetta kasvun tasaamiseksi sulan maan ajalle. Vuoden 2017 aikana käynnistettiin Lapin kesän vetovoimatekijöiden ja kohderyhmien määrittely sekä tulevan ilmiömarkkinoinnin valmistelu. Kiina on nopeimmin kasvava markkina-alue, ja markkinoinnin kohdentamiseksi tuotimme kohderyhmien segmentointitutkimuksen. WeChat- ja Weibo -kanavat otettiin käyttöön.
Lue tiivistelmä House of Laplandin toiminnan tuloksista vuonna 2017.