House of Laplandin tehtävä on huolehtia siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä. Vuosi 2019 oli House of Laplandin viides toimintavuosi. Yhtiön liikevaihto oli lähes 1,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 viestimme sai yli 600 miljoonaa katselukertaa. Suurimman näkyvyyden toivat täällä kuvatut tuotannot ja matkailumarkkinoinnin Sound of Lapland -kampanjakokonaisuus. Markkinoinnin tuoman näkyvyyden arvo oli varovaisesti arvioituna yli 10 miljoonaa euroa.
Kääntynyt muuttoliike ja onnistuneita kampanjoita
Lapin muuttotappio kääntyi vuonna 2019 valmistuneissa tilastoissa positiiviseksi ensimmäistä kertaa kolmeenkymmeneen vuoteen. Toteutimme toista kertaa Work in Lapland – matkailun sesonkityövoiman rekrytointikampanjan yhdessä Lapin TE-palvelujen kanssa erinomaisin tuloksin. Kampanja toi yli 18 000 henkilöä tutustumaan Lapin sesonkityömahdollisuuksiin sekä hakemaan avoimia matkailualan tehtäviä. Lapin matkailu työllistää Lapissa arviolta 8000 henkilöä. Tervetuloa Lappiin -kampanja toivotti tervetulleeksi Lappiin lähes 3000 uutta muuttajaa. Kokonaisuudessaan Lappiin muuttaa vuosittain noin 5000 henkilöä.
Lapin yhteinen bisnesmarkkinointi aloitettiin keväällä. Avasimme uudistetun Business Lapland – verkkopalvelun kuntasivustoineen ja investointikohteineen. Ensimmäinen markkinointipilotti toi Lapin bisnesmahdollisuuksille noin neljän miljoonan yleisön ja syksyn aikana viestimme nähtiin yhdeksän miljoonaa kertaa. Markkinointi toi useita yhteydenottoja kumppaneillemme. Me palvelimme lisätiedoin yhdeksää Lapista kiinnostunutta investoria tai yritystä.
Palkittuja soundeja ja Bollywood-toimintaa
Matkailumarkkinoinnissa toteutimme merkittävän Sound of Lapland –kampanjakokonaisuuden. Kokonaisuuteen kuului yhteistyö poptähti Carly Rae Jepsenin kanssa, Lapin äänimaisema-albumi SCAPES, äänikirjasto Lapland Sound Collectionin julkaisu sekä Vaikuttajaretriitti, johon kutsuimme sosiaalisen median vaikuttajia nauttimaan Lapin luonnosta.
Kokonaisuuden tavoitteena oli kasvattaa kiinnostusta matkustaa Lappiin kesällä. Kokonaisuus onnistui hyvin. Ennen kampanjaa Lappi kiinnosti matkakohteena Iso-Britanniassa 56 prosenttia vastaajista ja Yhdysvalloissa noin 36 prosenttia. Lapin edelle kiinnostuksessa matkustaa menivät muun muassa Islanti, Norja ja Skotlanti ja Irlanti.
Kampanjan jälkeen kiinnostus Lappiin matkustamista kohtaan kasvoi Yhdysvalloissa 36 prosenttia nousten näin Norjan edelle. Iso-Britanniassa kasvua oli kolme prosenttia, ja taakse jäivät Norja ja Skotlanti ja Irlanti. Merkittävää kiinnostuksen kasvussa on erityisesti kiinnostus lumetonta aikaa kohtaan, sillä Lappi on perinteisesti tunnettu talvikohteena.
SCAPES-albumi valittiin Vuoden Huiput –kilpailun finaaliin ja Sound of Lapland -kokonaisuus Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun finaaliin. Palkinnot molemmista jaetaan syksyllä 2020.
Vuoden 2019 aikana tuotantojen kiinnostus Lappia kohtaan kasvoi edelleen. Lapista kuvauspaikkaa etsi vuoden 2019 aikana 106 eri tuotantoa ja täällä kuvattiin kokonaan tai osittain 57 erillistä tuotantoa. Tuotannot jättivät maakuntaan suoraa tuloa noin 700 000 euroa. Merkittävimmät vuonna 2019 kuvatut tuotannot olivat Bollywoodin vuonna 2019 eniten tuottanut toimintaseikkailu War, Keeping up with the Kardashians -reality -ohjelma sekä Tunturien tarina-dokumenttielokuva.
Vuoden 2019 aikana toimintaa rahoittivat Lapin kuntien ja matkailun alueorganisaatioiden lisäksi mm. Metsähallitus, Lapin ELY-keskus ja TE-palvelut, Lapin sairaanhoitopiiri, Finavia sekä 30 muuta yrityskumppania. Lisäksi toteutimme EAKR- sekä AIKO-hankkeita.
Lue lisää: Tiivistelmä yhtiön toiminnasta 2019