Lapilla on vahva brändi matkailukohteena, mutta Lappi liiketoiminta-alueena on vielä hahmottumaton kohderyhmien silmissä. Tehokkaan markkinoinnin toteuttamiseksi tarvittiin kiinnostusta herättävä ja kilpailijoista erottuva brändiviesti.
Mitä teimme?
Laadimme Business Lapland -markkinointibrändille brändistrategian ja markkinointikonseptin. Brändin strategia perustuu Lapin erottuvuus- ja vetovoimatekijöiden esiintuomiseen tavalla, joka poikkeaa muista alueellisista business-toimijoista. Brändiviestissä ei tukeuduta ainoastaan faktoihin, itsestäänselvyyksiin ja numeroihin, vaan pyritään myös herättämään vahvempia mielikuvia ja tunteita.
Markkinointibrändin kirkastuksessa tunnistettiin viisi keskeistä teemaa
- Luontosuhde, josta nousee kestävää liiketoimintaa
- Ainutlaatuiset olosuhteet, jotka ovat innovaation lähteenä
- Rohkeus, joka johtaa tuottoihin
- Yhteistyö ja matalat hierarkiat, mikä tarkoittaa tehokasta toimintaa
- Käytännöllisyys, joka kuvaa liiketoimintaympäristön vakautta ja toimivuutta
Bränditasolla viestimme kohderyhmille on Get Wild. Tutki vastuullisia, kestäviä ja villejä mahdollisuuksia. Ymmärrä ympäristöä ja tee liiketoimintaa, joka kunnioittaa näitä arvoja. Uskalla olla luovempi, uskalla etsiä rohkeita ja merkityksellisiä ideoita tähdäten tavanomaisuuden yläpuolelle.
Mitä saavutettiin?
Viisi kärkiteemaa näkyvät sisällöissämme sekä säännöllisessä sisältömarkkinoinnissa. Koronatilanteen, ja sen yrityskenttään aiheuttamien vaikutusten, vuoksi isompi brändikampanja päätettiin siirtää toteutettavaksi vuonna 2021. Työn ollessa vielä alkuvaiheessa viestimme tavoittaa eri kanavissa keskimäärin jo 400 000 kohderyhmään kuuluvaa kuukaudessa. Verkkosivuillamme business-sisältöjä kuluttaa keskimäärin noin 2 500 yksittäistä henkilöä kuukaudessa, näistä noin 40 prosenttia on kotimaisia ja 60 prosenttia kansainvälisiä.
Lisätietoja
Satu Luiro, toimitusjohtaja
satu.luiro@houseoflapland.fi, +358 40 669 8174