Neljä eturivin suomalaista somevaikuttajaa Eeva Mäkinen, Daniel Taipale, Konsta Punkka ja Nude Yoga Girl kokevat ja dokumentoivat Lapin kesää kuluvalla viikolla eri puolilla Lappia. Työ on osa House of Laplandin The Lapland Bucket List -kampanjaa, jonka tavoitteena on Lapin kesän nostaminen yhä kiinnostavammaksi ilmiöksi nuorten matkailijaryhmien keskuudessa.
Vaikuttajat kuvaavat kokemaansa ja jakavat kokemuksiaan kansainvälisille seuraajilleen sosiaalisen median palvelussa, Instagramissa. Neljällä vaikuttajalla on yhteensä yli 2 miljoonaa seuraajaa.
Osa vaikuttajista aloitti matkansa viikonloppuna Inarin Yöttömän yön valokuvaustapahtumasta, ja ryhmä kokonaisuudessaan kulkee Rukan kautta Pyhä-Luostolle ja Kemijärvelle. Roadtrip päättyy Posiolle. Matkaa voi seurata vaikuttajien omissa Instagram-kanavissa sekä Only in Laplandin sosiaalisen median kanavissa.
Kampanjassa tuodaan esille Lapin kesää uusien sisältöjen kautta, ja se nostaa sosiaalisessa mediassa esille muun muassa poikkeuksellisen upeita valokuvausolosuhteita, hyvinvointia ja kiireettömiä luontoelämyksiä, tilaa, valoa ja vapautta sekä omaleimaista paikalliskulttuuria.
“Kesämatkailu ei voi enää olla sitä, että yritetään pysäyttää saksalaiset bussituristit matkalla Nordkappiin. Meidän on puhuttava omista vahvuuksistamme, ja selkeästi nuoremmalle kohderyhmälle, joita myös milleniaaleiksi kutsutaan. Tämä tiedostava kohderyhmä haluaa materian sijasta panostaa elämyksiin ja hyvinvointiin”, toteaa House of Laplandin matkailun ohjelmapäällikkö Katariina Imporanta.
Kampanjaa toteuttavat vaikuttajat kuuluvat itsekin tähän kohderyhmään. He ovat suomalaisia, ja tarkoituksena onkin tuoda Lappia esiin paikallisesta näkökulmasta ja kertoa niistä asioista, jotka säväyttävät meitä itseämme eniten. Mäkisen, Taipaleen, Punkan ja Nude Yoga Girlin seuraajakunta on erittäin kansainvälistä; heidän seuraajansa ovat pääosin Yhdysvalloista ja Keski-Euroopasta.
“Kiinnostuksen ja kysynnän kasvattamien on kriittistä, sillä kestävän kasvun edellytyksenä on tehdä Lapin matkailusta yhä ympärivuotisempaa. Matkailijaa kiinnostavaa tekemistä ja sisältöjä kaivataan kesäsesongille edelleen. Kysyntää syntyy kuitenkin vain kiinnostuksen kautta ja tässä meillä on markkinoinnissa vielä paljon tehtävää”, Imporanta toteaa.