House of Lapland selvitti, miten Lapin kesään perustuvat kampanjat tavoittivat yleisönsä ja miten Lapin brändi erottuu suhteessa kilpailijoihin.
House of Laplandin teettämässä tutkimuksessa selvitettiin Sound of Lapland -kokonaisuuteen liittyvien kampanjoiden, SCAPES –albumin ja pop tähti Carly Rae Jepsenin kanssa tehdyn yhteistyön vaikuttavuutta. Tutkimuksen yhteydessä tarkasteltiin myös Lapin brändiä matkailumarkkinoinnissa. Tutkimuksesta saadut tulokset auttavat uusien kampanjoiden suunnittelussa ja kohdentamisessa potentiaalisille ja Lapille merkityksellisille matkailijoille.
Ennen kampanjaa Lappi kiinnosti matkakohteena Iso-Britanniassa 56 prosenttia vastaajista ja Yhdysvalloissa noin 36 prosenttia ja Lapin edelle kiinnostuksessa matkustaa menivät muun muassa Islanti, Norja ja Skotlanti ja Irlanti.
Kampanjan jälkeen kiinnostus Lappiin matkustamista kohtaan kasvoi Yhdysvalloissa 36 prosenttia nousten näin Norjan edelle. Iso-Britanniassa kasvua oli kolme prosenttia, ja taakse jäivät Norja ja Skotlanti ja Irlanti.
Merkittävää kiinnostuksen kasvussa on erityisesti kiinnostus lumetonta aikaa kohtaan, sillä Lappi on perinteisesti tunnettu talvikohteena.
– House of Lapland tekee kansainvälistä matkailumarkkinointia, jossa viimeiset vuodet on erityisesti haluttu kasvattaa kiinnostusta ja kysyntää Lapin kesää kohtaan. Kampanjat toteutettiin yhteistyössä Visit Finlandin ja Finnairin kanssa. Tutkimuksen toteutti Universal Music Group Global Insight. Yhteistyön tuloksena tavoitimme uusia kohderyhmiä ja saimme hyvän käsityksen siitä, miten kesän tarinoita kerrotaan ja mitä mielikuvia Lapista kannattaa vahvistaa erottuaksemme kilpailijoista, House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen sanoo.
Tutustu tutkimukseen tästä.
Kampanjatutkimus on osa Sound of Lapland -hanketta. Hanketta rahoittaa Lapin liitto (80 %) Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR). Hankkeen kokonaisbudjetti on 625 520 € ja toteutusaika 1.3.2019-31.5.2021