Kesän vaikuttajaretriitti ihastutti auringonlaskuillaan

Mitä teimme: Vaikuttajaretriitti

Kutsuimme 5 sosiaalisen median vaikuttajaa retriittiin Lappiin kokemaan Lapin kesän ainutlaatuinen lumo. Kampanjan tavoitteena oli kasvattaa kiinnostusta ja kysyntää Lapin kesää kohtaan ja tuoda kesän elämykset samasituttavalla ja kohderyhmää puhuttelevalla esiin. Tässä kampanja onnistui hienosti.

Retriittiin osallituneet kansainväiset sosiaalsien median vaikuttajat  @julia.flabat, @meryldenis, @fabiozingg, @girlborntotravel ja @joellefriend rentoutuivat Lapin luonnossa viime elokuussa. Ohjelmassa oli mm. joogaa, maastoratsastusta, patikointia, saunomista ja kylpemistä ja melontaa ja lähiruokaa. Vaikuttajat tapasivat myös pop-tähti Carly Rae Jepsenin. Osa sisällöistä julkaistiin viime kesänä ja osa alkuvuodesta 2020. Retriitin lisäksi kaksi vaikuttajaa palasi Lappiin talvella 2020 omakustanteisesti.

Vaikuttajien seuraajajoukon koko oli yhteensä 1 271 000 seuraajaa, ja pääosa yleisöstä oli matkailusta, luonnosta ja lifestylesta kiinnostuneita erityisesti Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Sveitsissä. Yhteistyön tuoman näkyvyyden  media-arvo oli noin 740 000 euroa. Julkaisuden sitoutumisaste oli varsin korkea, keskimäärin 4%.

Kesäinen kokemus keräsi yllättävää ja ylistävää palautetta; erityisesti erilaisena ja hyvänä pidettiin ruokailun järjestämistä omassa majoituksessa tavallisen ravintolakokemuksen sijaan. “Oma kokki” ja luonnosta tullut ruoka oli monelle auringonlaskujen ja metsien lisäksi kohokohtia.

Vaikuttajakampanja oli osa Sound of Lapland -markkinointikokonaisuutta, johon kuuluvat myös. Lapin äänimaisema-albumi SCAPES sekä yhteistyö Carly Rae Jepsenin kanssa.

Mitä saavutettiin:

  • Kaksi viidestä vaikuttajasta palasi omakustanteisesti kokemaan Lapin talven alkuvuodesta kiinnostuttuaan siitä niin paljon kesän retriitin aikana.
  • Näyttökertoja julkaisuilla ja storeilla yhteensä 24 miljoonaa.
    • 62 kappaletta Instagram-julkaisuja
    • 354 kappaletta Instagram-stories.
  • Vuorovaikutukset 612 000 kpl
  • Keskimääräinen sitoutumisaste 4 % (paras 6,11 % USA, alin 2,6 % Sveitsi)
  • Yhteenlaskettu media-arvo (arvio) 742 000 €

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Sanna Tarssanen
040 861 1149
sanna.tarssanen@houseoflapland.fi

Sound of Lapland -hankketta rahoittaa Lapin liitto Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR). Hankkeen kokonaisbudjetti on 625 520 € ja hankkeen toteutusaika on 1.3.2019-31.5.2021.