House of Lapland selvitti, minkälaiset ihmiset voisivat olla kiinnostuneita muuttamaan Lappiin. Tuloksia tullaan käyttämään hyväksi asukasmarkkinoinnissa.
House of Laplandin teettämässä tutkimuksessa selvitettiin Lapista asuinpaikkana kiinnostuneiden ihmisten persoonaa, arvomaailmaa sekä median käyttötapoja. Tutkimuksesta saadut tulokset auttavat kohdentamaan markkinointia entistä tarkemmin niille, joita Lappiin muuttaminen voisi kiinnostaa.
– House of Lapland tekee asukasmarkkinointia, jonka tavoitteena on houkutella Lappiin uusia asukkaita. Lappi on ollut muuttotappiomaakunta jo pitkään, mutta vastaavaa tutkimusta ei oltu aiemmin tehty. Saimme tästä hyvän käsityksen siitä, kenelle ja minkälaista viestiä meidän kannattaa muuttajille suunnata, House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen sanoo.
Tarssasen mukaan tutkimuksessa nousi esille kaksi erityisen kiinnostavaa kohderyhmää: nuoret seikkailunhaluiset, sekä vaatimattomat perinteikkäät. Näille ryhmille tullaan jatkossa kohdentamaan viestintää Lapin tarjoamista mahdollisuuksista. Myös etätyö sekä yrityksen perustaminen kiinnostivat potentiaaleja Lappiin muuttajia.
Hyvien liiketoiminnan edellytysten lisäksi Lappiin muuttoa harkitsevat nostivat Lapin vetovoimatekijöiksi kansainvälisyyden, harrastusmahdollisuudet, yhteisöllisyyden, kauniin luonnon, puhtaan ilman sekä selkeät vuodenajat.
Vahvimmin muuttoa harkitsivat seikkailuhenkiset ja menestystä hakevat 20–24 -vuotiaat naiset, sekä luontoa arvostavat, aktiivisesti harrastavat 45 – 49 – vuotiaat miehet.
Voit käydä tutustumassa tutkimukseen tarkemmin.