Yhteistyö laulaja-lauluntekijä Carly Rae Jepsenin kanssa onnistui tuomaan Lapin matkailumarkkinoinnin piiriin uutta yleisöä. Kampanjan yhteydessä toteutetun tutkimuksen mukaan Sound of Lapland -kokonaisuuden toimenpiteet lisäsivät harkintaa matkustaa Lappiin kesällä Yhdysvalloissa +36 % ja Iso-Britanniassa +48 % tutkimukseen osallistuneiden joukossa.
Mitä teimme:
Kutsuimme artisti Carly Rae Jepsenin tutustumaan Lapin kesään elokuussa 2019 yhteistyössä Visit Finlandin ja Finnairin kanssa. Vierailullaan Carly Rae Jepsen kuvasi musiikkivideon ja nauhoitti uudelleenversioinnin kappaleelleen the Sound. The Sound (Live In Lapland) äänitettiin ja kuvattiin elokuisena iltana järven rannalla Lapin luonnossa. Vierailusta kuvattiin myös Behind the Scenes -video. Sisältöä vierailusta julkaistiin sekä Carly Rae Jepsenin kanavissa ja Only in Lapland -kanavissa että kampanjapartnereiden Finnairin ja Visit Finlandin kanavissa. Julkaisuista toteutettiin myös monikanavainen kansainvälinen kampanja.
Mitä saavutettiin:
- Carly Rae Jepsen The Sound (Live in Lapland) -videota on katsottu YouTubessa yli miljoona kertaa.
- Kappaleen yhteenlaskettu kuuntelumäärä on tällä hetkellä 5,7 miljoonaa.
- Behind the Scenes -videota on katsottu eri kanavissa yli 240 000 kertaa.
- Carly Rae Jepsenin vierailusta Lapissa julkaistiin 36 artikkelia.
Carly Rae Jepsen yhteistyö tavoitti eri kanavissa elokuusta 2019 helmikuuhun 2020 välisenä aikana orgaanisesti 6,5 miljoonaa näyttökertaa.
Yhteistyön PR-sisältöjen potentiaalinen tavoittavuus on ollut noin 109 miljoonaa henkilöä. Lue lisää kampanjan vaikutuksista täältä.
Musiikkivideo keräsi kampanjatutkimuksen yhteydessä katsojilta positiivisina kommentteina muun muassa:
“Innovatiivinen idea musiikkivideolle. Maisema on kaunis.”
“Maisema on fantastinen, laulu ja lyriikat todella sopivat asetelmaan.”
Carly Rae Jepsen kertoi itse inspiroituneensa Lapissa olevasta tilan tunnusta:
“Uskon, että puolet syistä, että matkustan niin paljon, liittyvät uusista paikoista ja niiden löytämisestä inspiroitumiseen. Heti, kun matkani Lappiin oli ohi, tiesin, että haluaisin mennä takaisin. Lappi tuntui niin tilavalta. Kaikista paikoista, joihin olen matkustanut, en ole koskaan tuntenut vastaavaa innostusta kirjoittaa ja olla luova, vain koska mieli hidastui ja pystyi hengittämään eri tavoin.”
Kampanja oli osa Sound of Lapland – kokonaisuutta, johon kuuluivat Vaikuttajaretriitti sekä Lapin äänimaisema-albumi SCAPES.
Sound of Lapland -hanketta rahoittaa Lapin liitto (80 %) Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR). Hankkeen toteutusaika on 1.3.2019-31.5.2021.