Yrittäjäystävällinen Inari on tukenut matkailualan yrityksiä alueella pitkään. Saariselkä on yksi Lapin vetovoimaisimmista destinaatioista. Star Arctic Hotel on kasvanut menestyksekkääksi jo neljän vuoden aikana.
Star Arctic -hotellin tarina alkoi Saariselällä Pohjois-Lapissa vuonna 2016, mutta omistajat Matti Meskanen ja Bai Zhuang ”Bruce” Xu olivat tunteneet toisensa jo pitkän aikaa. Samoihin aikoihin Lapin matkailuala haki kasvua Aasian markkinoilta ja myös Inarin kunta teki matkailun kasvun eteen töitä.
– Siitä saimme sen kimmokkeen, Meskanen kertoo, kuinka idea hotellin perustamisesta sai alkunsa.
Hotelli avattiin Suomen itsenäisyyden 100-vuotispäivänä 2017 Kaunispään huipulle. Ensimmäinen vuosi meni uuden opettelussa.
Molemmat perheet ovat antaneet vahvuutensa yritykselle. Meskanen oli ollut jo pitkään matkailualalla ja tunsi kotikuntansa hyvin. Meskasen poika Matias Meskanen, jolla on insinööritoimisto, osallistui hotellirakennuksen suunnitteluun.
Suomalais-kiinalaisen Xun perheen tietämys, verkostot ja kiinan kielen osaaminen ovat olleet valttikortteja. Xun poika Kang ”Kaan” Xu on ollut alusta asti vastuussa yrityksen markkinoinnista ja myynnistä.
Kun yritys kasvoi ja työtehtävät lisääntyivät, hotellinjohtajaksi palkattiin Juha Muotka.
Nykyään Star Arctic Oy:n liikevaihto on 3,5 miljoonaa euroa. Sesonkina matkailuyritys työllistää noin kuusikymmentä henkilöä ja sesongin ulkopuolella alle kolmekymmentä.
Lappi-brändi tukee yrityksen kasvussa
Yritys on laajentanut toimintaansa alun jälkeen. Ympäristöystävälliset arvot ovat olleet mukana investoinnin alusta alkaen. Star Arctic Hotel palkittiin Luxury Eco/Green Hotel -palkinnolla World Luxury Hotel Awards -kilpailussa 2020.
Ravintola Kauniissa voi kokea paikalliset makuelämykset upeilla näkymillä tunturilta. Ravintolapalveluissa painostetaan lähellä tuotettujen raaka-aineiden käyttöön. Esimerkiksi kala ja poro ostetaan paikallisilta yrittäjiltä.
Majoituksen lisäksi Star Arctic tarjoaa monenlaisia ohjelmapalveluita, kuten poro- ja huskyajeluja, moottorikelkkailua ja lumikenkäilyä. Revontulimetsästys on yksi suosituimmista aktiviteeteista. Siihen Kaunispään huippu on täydellinen paikka: maisema tunturin päältä aukeaa jokaiseen ilmansuuntaan.
– Tärkeänä pidetään sitä, että pääsee itse aidosti luontoon tekemään asioita, Muotka kuvailee asiakkaiden toiveita aktiviteeteistä.
Matkailijat tuntevat Lapin kohteena, jossa luonto ja luonnonilmiöt ovat keskiössä. Selkeän brändin ympärille on esimerkiksi helpompi rakentaa sopivat majoitukset, palvelut ja tuotteet. Hotellinjohtaja Muotka kertoo, että Lappi-brändi on tukenut liiketoiminnan harjoittamisessa.
– Lappi on kuuma kohde, kuten Malediivit tai muu eksoottinen paikka, maailmalla. On vaikea kuvitella, että tämä bisnes olisi olemassa ilman Lappi-brändiä, hän sanoo.
Yrittäjäystävällinen Inari yhteistyössä
Inarin kunta on Suomen suurin kunta pinta-alaltaan. Matkailuala on merkittävä toimiala kunnassa kylmätestauksen ohella. Saariselällä, joka on suurin destinaatio Inarissa, oli 259 000 rekisteröityä yöpymistä vuonna 2021. Ennen pandemiaa vuoden 2019 aikana rekisteröityjä yöpymisiä oli 385 000 ja majoitusmyyntiä 28,7 miljoonaa euroa.
Meskanen kehuu sitä, kuinka Inari on yrittäjäystävällinen kunta ja hyvä ympäristö yrittää.
– Kunta toimii hirvittävän hyvin yhteistyössä yrittäjien kanssa. Olemme ylpeitä kunnan toiminnasta ja siitä, kuinka se tukee matkailua, hän sanoo.
Muotka mainitsee, että pandemian aikana Lappi osattiin hyvin markkinoida yhdessä monen toimijan kesken suomalaiselle yleisölle, mikä oli tärkeä tuki matkailuelinkeinolle.
Kun matkailurajoitukset estivät kansainvälisten matkailijoiden saapumisen Lappiin, Star Arctic keskittyi tehostamaan palveluitaan kotimaiselle yleisölle sopivaksi. Muun muassa ravintolan tarjontaa muutettiin suomalaiseen suuhun sopivaksi ja ohjelmapalveluihin luotiin uusi konsepti, jossa yhteen hintaan sisältyy monta eri aktiviteettia luontoelämyspuisto Wiltsussa.
Yrityksen talvikausi 21–22 käynnistyi mukavissa merkeissä marraskuun puolivälin jälkeen. Bisnesmatkailijoita saapui kauden alkuun Yhdysvalloista. Iso-Britanniasta tulevia matkailijoita, joille myytiin all inclusive -matkoja, oli jopa 1,5-kertainen määrä aiempiin kausiin verrattuna. Muotka kehuu talvikautta yrityksen ennätyskaudeksi.