Maailman pohjoisin keramiikkatehdas Napapiirin tuntumassa Posiolla on kehittynyt viidenkymmenen vuoden aikana arvostetuksi sisustamisen designtaloksi. Pohjoinen kauneus näkyy vahvasti Pentikin designissa, ja yhtiölle on tärkeää, että myös tuotanto on nimenomaan Lapissa. Kasvua haetaan kehittämällä rohkeasti tuotteistoa ja tekemisen tapoja.
Pentik Oy syntyi 1970-luvulla vahingossa, kun Anu Pentikin (oik. Pentikäinen) rakas keramiikka- ja nahkaharrastus, elämäntapa, alkoi tuoda leipää Posiolle muuttaneen perheen pöytään. Paras tapa selvittää, onko yrityksestä mihinkään, on rakentaa heti suuri, kelohonkainen keramiikkapaja ja perustaa sen oheen sekä myymälä että kahvila, Anu on todennut. Pentik-mäen kulttuurikeskus Lapissa sai pian myös näyttelytilat ja Pentikin ensimmäinen Helsingin myymälä avattiin vuonna 1976 rohkeasti suoraan Esplanadille, pääkaupungin parhaalle kauppapaikalle.
– Tänä päivänä valtaosa myynnistämme tulee Pentikin omista myymälöistä, mutta erityisesti vuoden 2020 aikana myynti on kasvanut verkkokaupassa. Meillä on Suomessa viitisentoista kumppaniyrittäjää, jotka myyvät Pentikin tuotteita ja olemme tehneet pieniä päänavauksia myös maan ulkopuolelle, syksyllä 2019 Pentikin toimitusjohtajana aloittanut Riikka Wulff kertoo.
Pentik on vuosien varrella kokeillut rohkeasti uutta. 1980-luvun kasvun vuosina Pentik Oy valmisti myös nahkavaatteita, aloitti huonekalujen valmistuksen sekä perusti Pentik Novus -posliinistudion, mutta keskittyi 1990-luvulla keramiikan valmistukseen ja myyntiin. Tänään sisustamisen designtalon valikoimassa on runsaasti erilaisia sisustus- ja keittiötekstiilejä sekä myös muista materiaaleista, kuten puusta, lasista ja metallista tehtyjä tuotteita.
Anu Pentikin vahva taiteellinen näkemys kantaa yhtiötä vielä tänäkin päivänä, lähes 50 vuotta perustamisen jälkeen.
– Kaikki lähtee tuotteista ja omien suunnittelijoidemme kuoseista – niiden täytyy olla kuluttajille houkuttelevia. Anun kädenjälki on vahva etenkin Pentikin keramiikassa, joka tehdään edelleen sataprosenttisesti yhtiön syntysijoilla Posiolla. Ydinosaamistamme on lisäksi visuaalisesti sisään kutsuvien myymälöiden rakentaminen, myös verkossa.
Inspiraatio arktisesta luonnosta
Posiolla luonto, ikiaikaiset tarinat ja kulttuuri yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla. Maiseman muodot, puun kaarna ja veden välke ovat muuttuneet taitavissa käsissä taiteeksi ja kauniiksi käyttöesineiksi.
Myös matkailijat ammentavat Lapin puhtaasta luonnosta voimavaroja ja inspiraatiota. Posion kunnan alueella on yli 3000 järveä ja lampea sekä useita jokia. Taikamaan tuhannet järvet, kirkasvetiset kalastusalueet, Riisitunturin kansallispuiston kauniit retkeilypolut, Korouoman upeat jääputoukset, Kirintövaaran laskettelurinteet ja hiihtoladut takaavat, että tekemistä riittää ympäri vuoden.
– Lappiin tuleva matkailu on Pentikille tärkeää, sillä haluamme tarjota matkailijalle palan Suomea omaan kotiin vietäväksi, Wulff kertoo.
Pentik-mäen tehtaanmyymälässä matkailija voi tehdä uunituoreita löytöjä kattavasta sisustustuotevalikoimasta ja samalla tutustua keramiikan ja muotoilun kokoelmiin, näyttelyihin ja museoihin.
– Posion lisäksi meillä on Lapissa myymälät Rovaniemellä, Kuusamossa ja Pellossa. Lisäksi kumppaniyrittäjiemme kautta tuotteita löytyy Ivalon lentoasemalta sekä Saariselän tunturikeskuksesta.
Made in Posio
Keramiikkateollisuus on yksi Posion kunnan tärkeimmistä elinkeinoista. Reilun 3 000 asukkaan lappilaiskunnassa Pentik on suurin yksityinen työnantaja.
– Tahdomme pitää tuotantomme jatkossakin Posiolla, edellyttäen tietenkin, että osaavaa työvoimaa on saatavilla, toimitusjohtaja Riikka Wulff korostaa.
Viime aikoina yhtiö on saanut nuoria työntekijöitä talon sisällä koulutettavaksi ja Wulff uskoo, että alueella on vetovoimaa jatkossakin.
–Ehkä tämän koronan myötä etätyö yleistyy, jolloin esimerkiksi yhä useamman meille työllistyneen puoliso voisi asua kauempana varsinaisesta työpaikastaan.
Posiolaisia pidetään ystävällisinä ja aitoina ihmisinä, joilla riittää elämäntahtoa, sitkeyttä ja vieraanvaraisuutta. Lappi ja Pentik tuntuvat vetävän puoleensa ihmisiä, joissa on jotain samaa kuin Pentikin menestystarinassa.
– Pentikin menestys on vaatinut sopivan yhdistelmän luovaa hulluutta, uskallusta ja osaamista. Niitä Anulla ja hänen puolisollaan Topi Pentikäisellä on ollut. Yhtiössä ei ole mietitty sellaista vaihtoehtoa, etteikö tämä onnistuisi. Ammennamme Made in Posio -kulmalla voimaa brändiimme.
Ikoninen brändi uudistuu jatkuvasti
Pentik on tänä päivänä vahvalla uusiutumisen tiellä, ja uuden toimitusjohtajan tukena yhtiössä on myös kokonaan uudistunut johtoryhmä.
– Kun suomalainen, ikoninen brändi, palkkaa ensimmäistä kertaa ulkopuolisen toimitusjohtajan ja haluaa lähteä uudella tiimillä kehittämään vahvasti tuotteita, markkinointia ja tekemistä, se on meille kaikille tietysti hyvin innostavaa, Riikka Wulff sanoo.
Johtoryhmän kaikki jäsenet ovat tehneet vuosia töitä erilaisissa vahvasti suomalaisissa yhtiöissä ja heillä on tosiaan täydentävää, erilaista kokemusta useilta eri aloilta.
– Uuden markkinointijohtaja Minna Lampisen tausta on Pauligilla ja Iittalassa, tuote- ja designjohtaja Luisa Laineen ura Pentikille kulki muun muassa Stockmannin ja Luhta Fashion Groupin kautta, HR-päällikkö Carola Rahkolan edellinen työnantaja oli Musti ja Mirri ja verkkokauppapäällikkö Sami Karjalainen siirtyi Pentikille Iskulta. Oma taustani on Alma Mediasta, jossa toimin pitkään erilaisissa digibisneksen johtotehtävissä. Tämän pitkän ja monipuolisen osaamisen iskemme nyt yhteen pakettiin ja ammennamme siitä oppeja ja kokemuksia Pentikin uudistumispolulle.
Yhtiössä on hyödynnetty myös alueen korkeakoulujen osaamista, muun muassa pienrobotiikassa.
– Keramiikan valmistuksessa on paljon mekaanista työtä, mikä on ihmiselle raskasta, joten esimerkiksi kun pienrobotiikka tulee työn tueksi, ottaa lautasen ja kastaa sen lasitteeseen, se säästää toistuvaa mekaanista liikettä ihmiseltä.
Vuonna 2021 Pentik viettää 50-vuotisjuhlavuottaan.
– Sen kunniaksi tapahtuu montakin uutta asiaa. Värikkään ja vahvan kukkakuosin rinnalle tulemme tuomaan graafisempaa, pohjoisesta luonnosta ammentavaa linjaa. Tärkeintä meille on edelleen luoda houkuttelevaa designia, jota ihmiset haluavat ostaa omaan kotiin tai lahjaksi.
Anu Pentik on suunnitellut juhlavuoden kunniaksi kokonaan uuden sarjan, jota voi käyttää niin kokonaisena astiastona kuin yksittäisinä osina kattausta.
– Sarja syntyi koronakevään pyörteissä. Anu halusi tuoda sarjaan lämpöä ja hellyyttä, vastapainoksi kriisille, Wulff kuvailee.
Pentik Oy on sisustamisen designtalo, jonka päätuotteita ovat keramiikka ja tekstiilit eri muodoissaan. Pentik Oy:n keramiikkatehdas Posiolla työllistää tällä hetkellä noin 35 rautaista osaajaa. Pentik valmistaa noin 300 000 keramiikkaesinettä vuodessa ja yhtiön liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa.