Mitä nyt oikein tulisi tehdä? Miten markkinoilla tulisi tilanteeseen reagoida ja onko markkinoinnilla ylipäätään merkitystä?
Koronavirus on muutamassa viikossa kääntänyt maailmamme ylösalaisin. Tässä vakavassa ja haastavassa hetkessä monen yrityksen ja yhteisön fokus on varmasti pelkässä selviytymisessä – miten tässä hetkessä turvataan kaikkien terveys? Miten poikkeusolojen toiminnot järjestetään? Mitä kassa kestää ja mitä ei? Päällimmäisenä mielessä ei varmastikaan ole markkinointi, tai jos on niin lähinnä pohdintana tulisiko kaikki nyt vain keskeyttää.
Markkinoinnin ei tulisi koskaan lakata!
Yhtä mieltä ollaan siitä, että talous kyykähtää pahasti. Lähes totaalinen pysähdys kestää ainakin kvartaalin ja siinä ajassa ehtii tapahtua paljon. Tärkeää olisi talouden mahdollisimman nopea toipuminen tilanteen niin salliessa ja meidän kaikkien vastuulla on vaikuttaa siihen. Markkinointia kannattaa jatkaa, jos siihen suinkin on mahdollisuus. Talousoppineet ennustavat vahvaa kysyntäpiikkiä, siinä vaiheessa, kun arjen rajoituksia puretaan. Se on hetki, jolloin kannattaa olla kuluttajien mielissä.
Vahvat ja tunnetut brändit toipuvat tutkitusti taantumasta muita nopeammin. mm. BrandZ on analysoinut brändejä ja niiden palautumista vuosien 2008-2009 taantumasta. Dentsu Aegis -markkinointikonsernin markkinoinninmallinnukset taas osoittavat, että yhden vuoden mainostamattomuudesta myyntien kestää palautua keskimäärin viisi vuotta. Mikäli mainonnasta leikataan vuodeksi puolet, vaikutus myynteihin ei ole niin merkittävä ja palautuminen on huomattavasti nopeampaa.
Hetki brändin vahvistamiselle
Tutkimusyhtiö Kantar kysyi maailmanlaajuisesti kuluttajien suhtautumisesta brändien mainontaan nykyisessä koronatilanteessa. Ainoastaan 8% koki, että mainonta tulisi keskeyttää. Mainonnalta toivottiin edelleen apua jokapäiväiseen elämään ja erityisesti toivottiin kuultavan brändien toimenpiteistä päällä olevassa tilanteessa. Vastaajista 74% oli kuitenkin sitä mieltä, että brändien ei tulisi käyttää tilannetta millään tavalla hyödykseen.
Tarkkana tulee siis olla. Kannattaa käyttää rohkaisevaa ja positiivista sävyä, kertoa brändin arvoista ja yleisestä merkityksellisyydestä. Nopeiden markkinointivoittojen hakeminen koronakriisin siivellä tuskin on hyvä idea. Ihmisten pyyteetön auttaminen tässä tilanteessa maksanee itsensä mainetekona takaisin. Missään nimessä viestin ei tule olla ristiriidassa yleisen mielipiteen kanssa tai viranomaisten ohjeistuksia tai säädöksiä vastaan.
Kuluttajien mediakäyttö on kasvussa. Uutisointi ja tiedonhalu lisää mediakäyttöä merkittävästi, mutta niin tekevät myös lisääntynyt vapaa-aika ja tarve mielekkäille tavoille viettää sitä – karanteenissa tai sosiaalisia tilanteita vältellessä. Viihdesisältöjen ja sosiaalisen median käyttö on nyt huipussaan. Sisältöjä kulutetaan ja uusiin viihdyttäviin sisältöihin tartutaan ja niitä jaetaan tällä hetkellä paljon.
Nyt on aikaa ja ehkä tarvettakin haaveilulle, uuden inspiroitumiselle ja tulevaisuuden suunnittelulle ja sitten-kun -tämä-kaikki-on-ohitse –ajattelulle.
Pidetään rattaat pyörimässä
Huolehditaan siis, että oma brändi ei pääse unohtumaan, vaikka tässä hetkessä kuluttajille ei mitään myytävää olisikaan. Vahvistetaan omaa kykyämme toipua tilanteesta ja varautukaamme hetkeen, kun rajoitukset ja kuluttaminen purkautuu. Näin oma toipumisemme on nopeampaa ja kannamme kaikki kortemme kekoon koko talouden ja yhteiskunnan palautumiselle. Pidetään markkinoinnilla talouden rattaat pyörimässä!
House of Lapland jatkaa Lapin vetovoimaa lisäävää markkinointia
Pyrimme viihdyttävään, unelmointiin sekä inspiroitumiseen tähtääviin sisältöihin ja viesteihin. Keskitymme vahvistamaan Lappi-brändin läsnäoloa ja muistettavuutta. Konkreettiset tähän hetkeen tai kauteen liittyvät markkinointitoimenpiteet on jätetty pois ja investointeja niiltä osin siirretään ja muokataan eri tulevaisuuden skenaarioita varten. Aika ei myöskään ole otollinen ansaitun median toimenpiteille. Uutisointi ja viranomaistiedottaminen vaatii nyt täyden mediatilan. Aika muullekin sisällölle tulee ja siihen hetkeen valmistaudutaan.