Moottorikelkka painaa pimeyden läpi Näätämön erämaahan. Pakkasta on 30 astetta ja koskematon lumi pöllyää jalasten alla. Kelkkojen kyytiin on pakattu kuvauskalusto ja viikonlopun eväät kolmelle. Keskellä hyistä metsää odottaa sähkötön mökki, jonka pihalla tehdään pian iso palvelus Suomen matkailulle.
– Revontuliaktiivisuus oli sinä yönä täysi kymppi, ohjaaja Miikka Niemi muistaa.
Rovaniemeläisen Flatlight Filmsin talvella 2011 Visit Finlandille kuvaama revontulivideo keräsi lyhyessä ajassa miljoona katsojaa ympäri maailman ja aloitti uudenlaisen revontulimatkailun aikakauden Lapissa. Norjalaiset syyttivät suomalaisia videon leviämisen myötä jopa revontulien varastamisesta. Kolmen nuoren miehen mökkireissulla iskettiin siis todelliseen jättipottiin.
Kaikki alkoi skeittilaudasta ja VHS-kamerasta
Miikka Niemen perustama, nykyään Flatlight Creative House -nimellä pyörivä lappilaisfirma täytti juuri kymmenen vuotta. Tässä ajassa yhden miehen yrityksestä on kasvanut kymmenen työntekijän luova talo, joka pyörittää miljoonan euron liikevaihtoa Rovaniemeltä käsin. Tarina alkoi 2000-luvun alussa skeittauksesta, kun Niemi rullasi kavereiden perässä VHS-kamera olallaan. Lumilautailun tultua kuvioihin muutto Simpeleeltä Lappiin AV-alaa opiskelemaan tuntui oikealta ratkaisulta.
– Se oli yksi asia, minkä innoittamana päädyin Rovaniemelle. Moni luulee, että teen vieläkin vain laskuleffoja, Niemi nauraa.
Nykyään yrityksen repertuaari on huomattavasti monipuolisempi. Tuotantoa on laajennettu mainosvideoista dokumenttielokuvaan ja videoista virtuaalitodellisuuteen. Pohjoisen tuotantoyhtiön arktinen osaaminen on valttikortti ja Flatlight järjesti taannoin mainoskuvaukset esimerkiksi Ralph Laurenille. Joulun alla rovaniemeläisyritys toteutti kiinalaisen matkailujätin Alipayn lanseerauskampanjalle fyysisen maamerkin Napapiirille. Vuonna 2017 Flatlightin oma Suomi 100-projekti, 100 Moods from Finland vie katsojan puolestaan virtuaalimatkalle 360-tekniikalla kuvattuihin sataan suomalaiseen maisemaan. Samalla toteutetaan maailmalle tähtäävä kiertue, jossa katsoja voi ”teleportata” itsensä vaikkapa tunturin laelle videoprojisoinneilla täytettyyn tilaan astumalla.
Lappi takapihalla
Niemi näkee tärkeäksi, että yritys tulee juuri Lapista. Lappilaisuus on hänen mukaansa paitsi identiteetti, myös asenne. Sitä, että hoidetaan, mitä luvataan ja tehdään kaikki mahdollisimman hyvin. Varsinkin kansainvälisesti katsottuna pohjoisesta sijainnista on valtavasti hyötyä.
– Meidän takapiha on Lappi kaikkine vuodenaikoineen ja se erottaa meidät muista. Jos olemme vaikkapa Cannesissa, on kiinnostavampaa, että tällainen yritys tulee Rovaniemeltä eikä Helsingistä.
Liiketoiminnallisestikin ajateltuna firman pyörittäminen Lapista päin toimii, koska kaikki asiat eivät vaadi läsnäoloa. Flatlight Creative House tekee jatkuvasti yhteistyötä Helsinkiin ja esimerkiksi Ylelle rovaniemeläisyritys toteutti vastikään uudentyyppisen luontosarjan Metsien kätkemä. Se keräsi huikeat puoli miljoona katsojaa per jakso. Laajalle ulottuvista verkostoista huolimatta Niemi katsoo, että Lappi on Flatlightin tärkein toimialue. Pitkäaikaisista yhteistyökumppaneista hän mainitsee rovaniemeläisfirmat Lappsetin ja kelkkatehdas BRP:n. Lisäksi nosteessa oleva Lapin matkailu työllistää tuotantoalan yritystä.
– Luovan alan ja matkailupuolen toimijat kehittävät aktiivisesti. Lapissa olemisessa on paljon suurempi potentiaali kuin osasin arvatakaan.
Katso kauas, mutta näe lähelle
Toimitusjohtaja Niemen tekemisestä paistaa edelleen sama uteliaisuus ja into kuin vuosikymmen sitten. Uuden kehittäminen ja oman mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen on inspiroivaa. Niemi pyrkii ajattelemaan yrityksen mahdollisuuksia kansainvälisessä mittakaavassa, mutta lähelle katsoen. Hän toivoo, että muutkin lappilaisfirmat näkisivät ison kuvan vielä selkeämmin.
– Liian moni ajattelee liian lähelle. Että tuossa kadun toisella puolella on meidän pahin kilpailija, se on liian pieni näkökulma. Kansainvälisesti ajateltuna voi miettiä, mitä sellaista kilpailevalla naapuriyrityksellä on antaa, että voitaisiin tehdä yhdessä joku vielä isompi juttu, Niemi summaa.