Aurora Powertrains ja eSled-sähkömoottorikelkka syntyivät Lapin ammattikorkeakoulun tutkimusprojektista. Ympäristöystävälliselle innovaatiotuotteelle on jo kansainvälistä kysyntää ja suurta kasvupotentiaalia. Yritys etsii lisärahoitusta ja mahdollista yhteistyökumppania alalta.
Rovaniemeläinen Aurora Powertrains on kehittänyt ympäristöystävällisen eSled-sähkömoottorikelkan maailman ensimmäisten joukossa. Sähkömoottorikelkka on luotu erityisesti safaritoimintaa ajatellen.
Vuonna 2017 perustettu yritys valmisti ensin kelkkoja omaa safaritoimintaansa varten. Hiljattain julkaistun Safartica Oy:n kanssa solmitun yhteistyösopimuksen myötä se keskittyy jatkossa sähkökelkan jatkokehitykseen ja myyntiin. Viime vuoden loppuun mennessä sähkömoottorikelkkoja oli valmistettu yhteensä 35 kappaletta. Yrityksen liikevaihto oli yli puoli miljoonaa euroa huhtikuussa 2020.
Kelkkaa ryhdyttiin kehittämään yli kymmenen vuotta sitten Lapin ammattikorkeakoulussa. Tuotteen kehityksen aikana suoritettiin myös sähkökelkan kaupallistamisesta tutkimus, jonka tulokset näyttivät niin valoisilta, että yritys päätettiin perustaa.
– Yrityksessä sitten jatkettiin tuotekehitystä isoin harppauksin eteenpäin, yhtiön alkutaipaleesta kertoo toimitusjohtaja Matti Autioniemi.
Kestävyys ja talviolosuhteet innovaatiotuotteen takana
Sähkömoottorikelkat kulkevat safariajossa noin 40 kilometrin tuntinopeutta ja kulkevat noin 30–40 kilometrin matkan yhdellä latauksella. Huippunopeus kelkalla on noin sata kilometriä tunnissa. Erityinen etu eSledissä verrattuna muihin moottorikelkkoihin, päästöttömyyden lisäksi, on sen hiljainen käynti.
– Alun perin oli tarve luoda ympäristöystävällinen, hiljainen, savuton ja hajuton vaihtoehto polttomoottorikelkoille nimenomaan safaritoiminnan tarpeisiin, Autioniemi kertoo. – Menemme luonnollisesti kohti sähköistä tulevaisuutta, mihin myös EU ja valtiot omalla toiminnallaan ja rajoituksillaan ohjaavat. Kaikkea viedään poispäin polttomoottorikäyttöisistä ja sähköiset liikkumismuodot tulevat yleistymään: sähkömoottorikelkka on yksi niistä, hän jatkaa.
Sähkökäyttöisen kelkan suunnittelussa oli otettava monia haastavia tekijöitä huomioon: komponenttien pitää kestää kovat pakkaset, suuret lämpötilaerot ja ajon aikana kulkuneuvoon kohdistuvat tärinät ja iskut.
Innovaatio on vaatinut useiden vuosien suunnittelua ja testausta: Lappi onkin ollut sille erinomainen testiympäristö. Sähkömoottorikelkan toimivuutta ja kestävyyttä päästiin aluksi tarkkailemaan omassa kelkkasafaritoiminnassa.
– Sen lisäksi, että se on suunniteltu kestämään kylmät olosuhteet safaritoiminnassa, kelkkaamme on käytetty Grönlannissa 2016 ja Oden-tutkimusretkellä pohjoisnapaa ympäröivillä jäätiköillä vuonna 2018 eli eSled-sähkömoottorikelkka kestää hyvinkin talvisia olosuhteita.
Yhteistyöt ja kulkeminen sujuvat Rovaniemellä
Sähkökelkkoja valmistavan Aurora Powertrainsin rinnalla toimii kelkkasafareita tarjoava Aurora eMotion -brändi, jonka alla marraskuussa 2020 käynnistetty yhteistyö rovaniemeläisen ohjelmapalveluyrityksen Safartican kanssa tapahtuu. Sähkömoottorikelkkasafarit ovat saatavilla Rovaniemellä ja Levillä jo tänä talvena.
– Safartica hoitaa koko ohjelmapalvelutoiminnan ja siihen liittyvän myynnin ja markkinoinnin, ja meidän vastuullamme on sähkömoottorikelkkojen huolto ja ylläpito ja uusien kelkkojen valmistus myöhemmässä vaiheessa.
Yhteistyökuvio syntyi luonnollisesti, koska Safartica oli kiinnostunut ympäristöystävällisistä kelkoista ja Aurora Powertrains halusi keskittyä enemmän kelkan ja teknologian kehittämiseen ja luopua safaritoiminnan operoinnista. Yrityksillä on nyt monivuotinen yhteistyösopimus järjestelyistä.
Rovaniemen sijainti on ollut toimiva yrityksen tarpeisiin. Autioniemi kehuu, että Rovaniemi on hyvä keskus.
– Täällä on lentokenttä lähellä ja hyvät yhteydet, ja se on aika keskeistä toiminnassamme, sillä siihen liittyy paljon logistiikkaa. – Ihmiset pääsevät helposti liikkumaan tänne ja me pääsemme helposti maailmalle, hän kertoo.
– Nopeasti sitä ajattelisi, että me olemme syrjässä. Olemme kuitenkin huomanneet, että Lappi kiinnostaa myös komponenttitoimittajia ja muita yhteistyökumppaneita eli on helppo toimia heidän kanssaan, koska he ovat sitä kautta kiinnostuneita meistä ja toisaalta kiinnostuneita kuulemaan, miten heidän tuotteensa kestävät hyvinkin haastavissa olosuhteissa, Autioniemi toteaa.
Aurora Powertrains on tehnyt yhteistyötä muidenkin paikallisten yritysten kanssa. Esimerkiksi rovaniemeläinen Arctic SnowHotel & Glass Igloos tarjoaa asiakkailleen eSled-safaripaketteja, sillä Aurora eMotionin tilat ja kelkat sijaitsevat heidän toimitilojensa välittömässä läheisyydessä Lehtojärven rannalla.
Yritys on myös myynyt kelkkoja toisille toimijoille, kuten norjalaiselle elämysmatkajärjestäjä Hurtigruten Svalbardille Huippuvuorille ja Sunday Morning Resortille Pyhälle. Lisäksi sähköyhtiö Vattenfallille on toimitettu kelkkoja vuokralle erilaisiin tapahtumiin, esimerkiksi alppihiihdon MM-kisoihin Åressa 2019.
Lapin liiketoimintaympäristö on tukenut hyvin Aurora Powertrainsia yritysmatkan aikana, jopa alkutaipaleesta lähtien. Autioniemi kertoo, että tutkimusta vietiin eteenpäin alueellisten toimijoiden avulla.
– Jos esimerkiksi miettii meidän taustaamme: se tulee Lapin ammattikorkeakoulusta ja tutkimusprojekteista, joihin saatiin tästä ympäristöstä jo silloin toimijoita mukaan.
Hän kokee myös, että yrityksen perustamisessa saatiin tarvittaessa tukea esimerkiksi toiminnan käynnistämiseen ja rahoitustarpeisiin.
Uusi kelkkamalli lanseerataan keväällä
Aurora Powertrains etsii lisärahoitusta ja yrityksellä on osakeanti auki vuoden 2021 alkupuolella. Osakeannissa haetaan miljoonan euron rahoitusta, jolla yhtiö muun muassa panostaa akkumoduulien ja uuden eSled-mallin tuotekehitykseen ja tuotantoon, kehittää myyntiä ja markkinointia ja patentoi.
– Meitä kiinnostavat kumppanit, joilla on jotakin annettavaa yrityksellemme rahan lisäksi, kuten alan osaamista tai kokemusta yrityksen hallitustyöskentelystä.
Autioniemi odottaa vuodesta 2021 kiireistä yritykselle. Aurora Powertrains lanseeraa keväällä uuden sähkökelkkamallin omasuunnitteisella rungolla aikaisempien Utility- ja Touring-mallien lisäksi. Uuden mallin myynti myös käynnistetään aiempaa laajemmassa mittakaavassa.
– Runko tehdään sähköisen ajovoimansiirron ehdoilla, jolloin se mahdollistaa tiettyjä asioita, joita aiemmalla rungolla ei ole mahdollista tehdä, toimitusjohtaja kertoo.
Yritys tuo markkinoille myös omasuunnitteisen akkumoduulin ja latauksenohjausyksikön.
Yrityksen kuluvan vuoden tavoitteena on myös lisätä kelkkojen myyntiä muun muassa Suomessa, Pohjoismaissa ja Euroopassa. Suomessa Safartican kanssa Aurora Powertrains aikoo kasvattaa sähkökelkkojen joukkoa safaritoiminnan kehittämistä varten.
– Uusia tuulia haetaan Ruotsista ja kenties Islannista. Myös Keski-Eurooppa vaikuttaa mielenkiintoiselta alueelta, siellä on hyvin paljon kiinnostusta.