Sään ja ilmaston ääri-ilmiöt lisääntyvät ilmastonmuutoksen myötä. Se vaikuttaa myös liikenteeseen ja liikenneverkon osiin: rakenteisiin ja ohjausjärjestelmiin, kulkuvälineisiin ja liikennöintiin. Mikään auto ei liiku ilman talvitestausta – ei edes robottiauto.
Lappi on tunnettu arktisen ajoneuvotestauksen olosuhteistaan, huippuosaamisestaan ja fasiliteeteistaan, kuten testiradoistaan. Suurimmat ajoneuvojen, renkaiden ja komponenttien testaustoimintaan erikoistuneet keskukset sijaitsevat Muoniossa, Ivalossa ja Rovaniemellä.
Liikenteen automatisaation ja itsestään ohjautuvien ajoneuvojen testaukseen ja tutkimukseen suunniteltu arktinen testialue, Snowbox, on Tunturi-Lapissa, missä muun muassa noin kymmenen kilometrin mittainen julkinen tieosuus on instrumentoitu tätä tarkoitusta varten.
– Talvitestauksessa täytyy olla mielellään mahdollisimman pitkään riittävän kylmää, mutta pelkkä kylmyys ei ole se juttu älyliikenteen testauksessa, älytien kaupallisia hankkeita koordinoivan Aurora Snowbox Oy:n toimitusjohtaja Reija Viinanen korostaa.
Arktinen snowhow
Miten autonominen ajoneuvo paikantaa itsensä lumisateessa? Miten ajoneuvot viestivät keskenään arktisissa olosuhteissa? Mitä älyliikenne vaatii tiestöltä?
– Kylmyyden lisäksi myös lumi, jää ja pimeys pitää ottaa huomioon testauksessa, huomauttaa Reija Viinanen, joka osallistuu ISO-standardisoimisjärjestön Test Scenarious of Automated Driving Systems -työryhmässä automaattisten ajoneuvojen ja niiden järjestelmien testitapausten standardointiin.
Neljän nyt työn alla olevan kansainvälisen standardin valmistuminen kestää 3–4 vuotta, jonka jälkeen ne vahvistetaan myös Suomessa. Standardisaatiotyö on pitkän linjan vaikuttamista ja prosessiin osallistuminen on strateginen valinta yrityksen näkökulmasta.
– Meille suomalaisille yrityksille on hyvin tärkeää olla mukana luomassa yhteisesti hyväksyttyjä pelisääntöjä testaamiselle. Pyrimme luonnollisesti saamaan lisää uutta testaustoimintaa Lappiin.
Haasteet, joita talvi aiheuttaa robottiautoille, ovat globaaleja. Snowboxin lisäarvo testauksessa on arktisen osaamisen, julkisen tiestön ja talviolosuhteiden nivominen yhteen testaajien käyttöön. Tämä yhdistettynä Norjan ja Ruotsin rajat ylittäviin testausmahdollisuuksiin sekä suljetut testiradat muodostavat tarjonnan, joka täyttää monenlaisia älyliikenteen tutkimustarpeita.
Lappi tarjoaakin maailman parhaan talvitestausympäristön ajoneuvoille ja automaattinen ajaminen tulee Viinasen mukaan laajentamaan mahdollisuuksia entisestään.
– Snowboxin tavoitteena on olla kansainvälisesti tunnetuin kylmien ja lumisten olosuhteiden testausalue. Se edellyttää kaupallista yhteistyötä kansainvälisten testikeskusten kanssa ja tähän suuntaan on jo otettu ensimmäiset askeleet.
Huonot olosuhteet parhaimmillaan
Suomen vahvuus autonomistenkin ajoneuvojen testauksessa on Lapland Proving Ground Oy:n (LPG) johtaja Jukka Vuorisen mukaan joustava lainsäädäntö ja laadukas julkinen infrastruktuuri.
– Meillä on vahva sähköverkko, jonka varaan on mahdollista rakentaa nopeasti useiden satojen kilowattien latausvalmiudet keskelle korpea. Vastaavien latausasemien tai -kenttien rakentaminen on yllättäen Keski-Euroopassa paljon haasteellisempaa kuin meillä. Suuria maa-alueita vaativien testialueiden perustaminen on lisäksi Suomen harvan asutuksen vuoksi helpompaa ja edullisempaa kuin tiheämmin asutuilla alueilla.
LPG on investoinut maa-alueisiin, rakennuksiin ja tierakenteisiin tulevaisuuteen luottaen.
– Maa-alueita on yhteensä viitisen neliökilometriä ja voimme toteuttaa alueella nopeasti suuriakin rakennushankkeita.
Ajoneuvojen kehittyminen näkyy LPG:n asiakaskannassa, mutta ei välttämättä ulospäin.
– Mehän emme aina tiedä, mitä valmistajat suljetuilla radoilla ja sisätiloissa testaavat. Yleistynyt hybriditekniikka ja päästöjärjestelmien kehitystyö jatkuu edelleen, joten voisin kuvitella, että asiakkaamme testaavat näitäkin järjestelmiä. Ajoa avustavien järjestelmien, vaikkapa kaista- ja etäisyysvahtien, toiminta näissä olosuhteissa voi tuottaa yllättäviä lopputuloksia, joita ei voi simuloinnilla löytää.
Vuorisen mukaan jo koeteltujenkin komponenttien testaus tuottaa valmistajille yhä yllättäviä ongelmia kylmissä olosuhteissa.
– Jos ongelmakohteet saadaan esille kylmätestauksessa, vältetään erittäin kalliit takaisinkutsut ja mainehaitat vaikkapa ovien, luukkujen, lukkojen, kahvojen ja tiivisteiden kohdalla. Huonot olosuhteet tuovat ongelmat esille jopa vuosia nopeammin kuin muualla. Me tarjoamme suojatun alueen, missä tätäkin voi turvallisesti testata. Autonomisten ajoneuvojen testaus harvan liikenteen ympäristössä on autovalmistajan kannalta riskitasoltaan siedettävämpää kuin esimerkiksi Autobahnilla.
Sähkömoottorikelkkoja uuden sukupolven safareille
Keväällä 2017 Rovaniemellä perustettu Aurora Powertrains Oy valmistaa ja myy sähkökäyttöisiä moottorikelkkoja, jotka vievät matkailijan luontoon äänettömästi ja päästöttömästi.
– Yrityksen taustalla on seitsemän vuotta tutkimus- ja kehitystyötä sähkömoottorikelkkojen ja kylmätestauksen parissa Lapin ammattikorkeakoulussa sekä neljä siellä työskennellyttä perustajajäsentä, yrityksen toimitusjohtaja Ari Karjalainen kertoo.
Aluksi sähkömoottorikelkan kustannustaso oli liian korkea myyntiin, joten yritys aloitti oman safaritoiminnan Aurora eMotion -nimen alla ja valmisti ensimmäisen sarjan sähkömoottorikelkkoja omalla rahoituksellaan.
Maailman ensimmäiset sähkökelkkasafarit operoitiin Arctic Snow Hotelista käsin. Lumihotelli sijaitsee Lehtojärvellä, 25 kilometriä Rovaniemeltä. Yritys vuokrasi reittejä varten yksityisiltä alueita, missä ei ollut muita moottorikelkkailijoita.
– Talvikaudella 2017–2018 ehdimme pyörittää safareita maaliskuussa neljä viikkoa ja liikevaihto jäi vaatimattomaksi, mutta noiden viikkojen aikana meillä kävi matkanjärjestäjiä tutustumassa ja se poiki ensimmäiset kelkkakaupat. Lehtojärven lisäksi sähkökelkkoja löytyy nyt Pyhätunturilta Sunday Morning Resortista ja Huippuvuorilta Hurtigruten Svalbardista, missä safaritoiminta aloitettiin joulukuussa 2019.
Napapiirin vaativissa olosuhteissa kehitetyt ja testatut sähkömoottorikelkat on otettu vastaan innostuneesti.
– Huippuvuorten safariasiakkaiden palaute on ollut yksinomaan positiivista, asiakkaat ovat nostaneet esille erityisesti kelkan hiljaisuuden ja päästöttömyyden. Nyt ei tarvitse enää letkassa haistella edellä menevien pakokaasuja.
Sähkömoottorikelkkasafarit kiinnostavat monenlaisia asiakasryhmiä. Sähköisestä liikenteestä kiinnostuneet ovat tietysti yksi kohderyhmä, mutta ylipäätään erilaista kokemusta hakevat ja itsenäisesti matkustavat ovat löytäneet Aurora eMotionin.
– Kelkkakaupassa pyrimme edelleen löytämään asiakkaita, jotka ostavat yksittäisten kelkkojen sijaan useampia. Tuolloin saamme hintaa alas ja voimme tapauskohtaisesti räätälöidä lopputuotteita heidän tarpeisiin sopivaksi.