Flatlight Creative Housen äänisuunnittelija Heikki Illikaisen työt ovat vieneet revontulten alle Käsivarren erämaahan sekä täydelliseen hiljaisuuteen tykkypuiden keskelle.
— Kuukkeli, Heikki Illikainen toteaa muutaman metsässä kuultavan sävelen perusteella.
Joku voisi sanoa ”kuin tilauksesta” sillä vasta muutama hetki aiemmin Illikainen on maininnut, ettei ole saanut ikinä kuukkelin laulua nauhoitettua.
— No, nyt sain sekunnin, mies naurahtaa Rovaniemen Ounasvaaran metsässä.
Huvikseen Illikainen ei seiso mikrofonin, kuulokkeiden ja äänityslaitteiden kanssa polviaan myöten hangessa, vaan joskus sekin kuuluu Flatlight Creative Housella äänisuunnittelijana työskentelevän Illikaisen työpäiviin.
— Äänitän kenttä-äänet ja teen äänien jälkityöt täällä toimistolla, siinä se oma työnkuva on yksinkertaisuudessaan.
25 asteen pakkasessa, revontulten alla
Pudasjärvellä kasvaneen Illikaisen tie vei ensin Tornioon Lapin ammattikorkeakouluun, jossa mediapuolen opinnoissa erikoistumiseksi valikoitui äänipuoli.
2014 tie toi Rovaniemelle, kun Illikainen sai harjoittelupaikan Flatlightilta ja hänen puolisonsa aloitti harjoittelun sanomalehti Lapin Kansassa. Harjoittelut vaihtuivat palkkatöiksi, ja molemmat ovat pysyneet samoissa työpaikoissa siitä asti. Äänihommien lisäksi välillä mies operoi myös dronen kameraa ja toimii apuna valojen kanssa.
— Meidän kuvaukset ovat varmaan 90-prosenttisesti ulkona ja sen kautta on päässyt kyllä todella hienoihin paikkoihin. Esimerkiksi, kun olimme kuvaamassa Kilpisjärvellä 25 asteen pakkasessa Metsien kätkemää Ylelle niin Termisvaaran päällä oli hieno auringonlasku, ja aivan oranssi taivas. Pääsin yksin sinne tunturin päälle kävelemään tunturia ylös, se oli kyllä siistiä. Sen jälkeen kuvattiin vielä revontulten alla, samalla kun pakkanen kiristyi koko ajan. Ne ovat villejä reissuja välillä.
Illikainen vastasi äänitöistä myös Sound of Laplandissa, jossa Lappia markkinoidaan sen äänimaailman avulla tuoden esille luonnon ja elämän ääniä Lapista. Se ei kuitenkaan aina ole täysin yksinkertaista, kun yritetään löytää tai äänittää yksittäisiä luonnonääniä. Taustamelu ei kuitenkaan ole ainut ongelma nauhoittaessa.
— Esimerkiksi kun olin tallentamassa tykkylumien putoamista, niin puiden keskellä ei kuulunut yksinkertaisesti mitään. Ainoa asia, jonka mikrofoni poimi tykkypuiden keskellä, oli todella hiljainen nauhureiden kohina.
Osa Sound of Laplandiin kuuluvista Lapland Sound Collection -äänipankin äänistä Illikainen kaivoi omista arkistoista, kuten esimerkiksi korpin laulun, joka oli nauhoitettu Metsien kätkemän kuvausten yhteydessä, mutta poronvasan kutsuääntelyä löytyi Sallasta porofarmilta.
— Aika usein, kun olemme olleet jossain luonnossa kuvaamassa eikä minua ole tarvittu niin olen lähtenyt sitten metsään kuuntelemaan ja nauhoittamaan luonnonääniä. Luonnossa tulee kyllä muutenkin liikuttua paljon, esimerkiksi maastopyöräillen ja perheen kanssa retkeillen.
Kasvun vuodet Flatlightilla
Haastattelupäivänä Illikaisen työt ovat pitkälti omassa editointihuoneessa Flatlightin toimistolla, jossa monitoreiden ja kaiuttimien lisäksi hämärää tilaa täyttävät seinien akustiikkalevyt. Työn alla on äänitöitä dokumenttiin uhanalaisista linnuista. Haastattelun tienoilla kalenterissa on ollut myös muun muassa äänimiehen töitä Ylen tulevaan dokumenttisarjaan, jossa seurataan Lappiin muuttaneita ihmisiä.
Viidessä vuodessa yritys on kasvanut reilusti, ja viime vuosina Lapissa Flatlightin kuvaamat tuotannotkin ovat kasvaneet, ja opeteltavaksi ovat tulleet muun muassa Virtual Reality -tuotantojen äänimaailma. Lisäksi toimitilat ovat vaihtuneet Rovaniemen keskustasta Y-Northiin, joka on Flatlight Creative Housen vuonna 2019 perustama yksi maailman pohjoisimmista co-working -tiloista, jossa toimivat muun muassa Arctic Factory, Treeform ja Lapin yrittäjät.
— Silloin kun aloitin, niin meitä oli töissä ehkä seitsemän ja nyt viitisentoista. Metsien kätkemän lisäksi muutama vuosi sitten teimme tuotantopalveluja Yhdysvaltojen The Bachelorille ja viime talvena Kardashianeille. Isompia juttuja on siis ollut koko ajan.